هدف آموزش و پرورش در فلسفه پراگماتیسمی
دیوئی در بحث از آموزش و پرورش و هدف آن میگوید: هدفهای تربیتی هم مثل هدفهای سایر فعالیتهای انسانی، متعدد و گوناگونند و هیچیک نمیتواند بقیه را زیر بال بگیرد و همه فعالیتهای تربیتی را رهبری کند.» یک هدف تربیتی مطلوب دارای خصایص و ویژگیهایی اینچنین است:
الف) هدف تربیتی در مورد هر کس باید بر فعالیتها و احتیاجات اصیل او که شامل عادتهای اکتسابی هستند، مبتنی باشد.
ب) هدف تربیتی باید با اوضاع و احوال محیط شخص موافق باشد تا حصول آن میسر شود.
به عبارتی هدفهایی که از خارج برفرد تحمیل میشوند، قابل حصول نخواهند بود.
پ) هدف تربیتی باید عینی و قابل ادراک و قابل تحقق باشد. هدفهای بسیار کلی و انتزاعی برای کودک قابل درک نیستند از اینرو، تحقق نمیپذیرند.
ادامه مطلب
درباره این سایت